بهترین راه‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور که نمی‌دانید

راه های کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی الکتروموتور از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌ها در صنایع مختلف الکتروموتور‌ها یا همان موتور‌های الکتریکی هستند. بخش زیادی از مصرف انرژی به الکتروموتور‌ها اختصاص یافته است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد انرژی برق توسط همین موتور‌ها در صنایع مختلف مصرف می‌شوند. روش‌های کاهش مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل سعی کردیم این مقاله را برای شما تهیه کنیم. به کمک این مقاله می‌توانید با راهکار‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور آشنا شوید. مقاله با ما همراه باشید.

کاهش مصرف انرژی الکتروموتور

۶ راه مؤثر برای کاهش مصرف انرژی الکتروموتور

انرژی برق یکی از انرژی‌های مهم و حیاتی برای ما ایرانیان است. همانطور که می‌دانید برای تولید این انرژی زحمت بسیاری کشیده می‌شود؛ پس به عنوان یک هم وطن باید تمام تلاش خود را بکنید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم. در ادامه شما را با ۶ روش کاربردی آشنا خواهیم کرد با کمک این روش‌ها می‌توانید مصرف انرژی الکتروموتور را به شکل چشمگیری کاهش دهید.

انتخاب الکتروموتور مناسب

کاهش مصرف انرژی الکتروموتور به انتخاب الکتروموتور نیز بستگی دارد. هنگام خرید این محصول باید به نکات مختلفی دقت کنید. تا حد امکان سعی کنید الکتروموتوری را تهیه کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

انتخاب الکتروموتورهای مناسب
تناسب الکتروموتور و موتور

تناسب موتور و الکتروموتور

وجود تناسب بین موتور و الکتروموتور می‌تواند به کاهش مصرف انرژی الکتروموتور کمک نماید. یک الکتروموتور مناسب ۸۰ تا ۱۰۰ درصد توانایی خود را برای کاربرد شما به کار می‌گیرد. به عنوان مثال فرض کنید هنگام کار، به تولید گشتاور نیازی ندارید؛ اما از الکتروموتوری استفاده می‌کنید که توانایی تولید گشتاور به میزان زیاد را دارد. بدون شک استفاده از این الکتروموتور اشتباه است؛ چرا که مصرف بسیار بالایی دارد و بخش زیادی از توانایی‌های خود را استفاده نمی‌کند. همین نکات کوچک هستند که موجب افزایش مصرف برق یا سوخت الکتروموتور می‌شوند.

سرویس و نگهداری به موقع

یکی از روش‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور سرویس و نگهداری به موقع این دستگاه است. الکتروموتور‌ها تعداد زیادی قطعه چرخان دارند. این قطعات به طور دائمی در معرض اصطکاک و ذرات آلوده قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند موجب کاهش طول عمر تیغه‌ها شود؛ در مقابل نگهداری به موقع و استفاده درست از دستگاه، باعث افزایش طول عمر و همچنین کاهش مصرف انرژی الکتروموتور خواهد شد.

قطعات داخل الکتروموتور پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل باید برای تعمیر و تعویض آن‌ها اقدام کنید. برای افزایش عمر الکتروموتور خود می‌توانید آن را در بازه‌های زمانی مشخص تمیز کرده و از آن نگهداری کنید. استفاده نادرست از دستگاه باعث باعث می‌شود که قطعات متحرک به مرور زمان عملکرد و کارایی خود را از دست بدهند و دچار ارتعاشات شوند. ارتعاش وارد شده به موتور مهم‌ترین دلیل برای افزایش مصرف انرژی خواهد بود.

خنک کاری الکتروموتور

خنک‌کاری موتور در شرایط مناسب

همانطور که پیشتر اشاره کردیم الکتروموتور‌ها قطعات متحرک زیادی دارند. چرخش این قطعات موجب داغ شدن دستگاه خواهند شد. داغ شدن بیش از حد موتور مقاومت سیم پیچ‌ها را افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی می‌شود. خنک کاری موتور یکی از روش‌هایی که می‌تواند از الکتروموتور محافظت کرده و همچنین در مصرف انرژی الکتروموتور صرفه‌جویی کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام کار با الکتروموتور از سلامت فن موتور مطمئن شوید؛ همچنین می‌توانید یک سیستم تهویه خارجی برای الکتروموتور خود نصب نمایید.

استفاده از تابلو‌های خازنی

الکتروموتور‌ها از سیم پیچ‌های تهیه می‌شوند که همواره بار سلفی تولید می‌کنند. بار سلفی موجود در این دستگاه همواره با ایجاد ری اکتیو همراه است. این موضوع باعث کاهش توان مؤثر شبکه و همچنین کارایی ابزار خواهد شد. از دلایل افزایش مصرف انرژی در الکتروموتور‌ها می‌توان به وجود بار سلفی و ری اکتیو در مدار اشاره کرد. یکی از روش‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور استفاده از تابلو‌های خازنی است. تابلو خازنی از مجموعه‌ای از خازن‌ها تشکیل شده که می‌تواند ضریب توان شبکه را اصلاح کرده و از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری کند.

تابلو برق (خازنی) یک محفظه برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر (ولتاژ، جریان، فرکانس، توان، کسینوس فی و …) روی آن نصب می‌شوند. همچنین تابلوهای برق جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شوند.

به نقل از ویکی‌پدیا

اینورتر در الکتروموتور

استفاده از اینورتر یا سافت استارتر

استفاده از اینورتر صنعتی یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور است. موتور‌های الکتریکی هنگام راه‌اندازی و رسیدن به سرعت نامی، به کشیدن جریان از مدار نیاز دارند. به بیان ساده، زمانی که یک موتور روشن می‌شود ۷۰ درصد جریان را به سمت خود کشیده و به سرعت نامی می‌رسد. اینجاست که روی گشتاور لغزشی خود غلبه می‌کند. در این صورت جریان کاهش پیدا می‌کند و موتور می‌تواند کار خود را انجام دهد.

استفاده از اینورتر یا سافت استارتر به شما کمک می‌کند که این جریان کشی اولیه به شدت کاهش پیدا کند؛ همچنین از جریان هجومی و گشتاور لحظه‌ای در زمان راه‌اندازی جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر موتور می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ۶ راه مؤثر برای کاهش مصرف انرژی الکتروموتور پرداختیم. با رعایت این نکات کوچک می‌توانید از مصرف بی‌رویه انرژی برق جلوگیری کنید. استفاده از الکتروموتور مناسب یکی از روش‌های مهمی است که می‌تواند از مصرف برق جلوگیری کند. برای خرید انواع الکتروموتور با کیفیت می‌توانید به سایت parsdrive-co.com مراجعه کنید و با مشاوره از کارشناسان ما بهترین آن را برای خود تهیه کنید.

مقالات مرتبط: راه اندازی الکتروموتور به زبان ساده | کاربرد الکتروموتور + بررسی تاریخچه و اجزا

 

2 thoughts on “بهترین راه‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور که نمی‌دانید

  1. شاهین شیراوند says:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم برای کاهش مصرف برق الکتروموتور چیکار میشه کرد؟

  2. manager.b says:

    سلام وقت شما هم بخیر
    برای این کار اقداماتی مثل خنک‌کاری موتور در شرایط مناسب، استفاده از تابلو‌های خازنی، استفاده از اینورتر یا سافت استارتر و سرویس و نگهداری به موقع میتونه کمک کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید