کاربرد الکتروموتور + بررسی تاریخچه و اجزا

الکتروموتور

در این مقاله قرار بر آن است که به یک سوال بسیار مهم پاسخ دهیم و آن سوال را می توانیم بدین شرح بدانیم الکتروموتور چیست. بی شک برای بسیاری در ارتباط با الکتروموتورها سوال بسیار وجود دارد، در این مقاله سعی بر آن داریم که تعریفی کوتاه از الکتروموتور ها و تاریخچه و مهم تر از همه به کاربرد الکتروموتور بپردازیم.

الکتروموتور چیست

بی شک می توانیم به این موضوع اشاره نماییم که همه ی ما با الکتروموتور ها در ارتباط هستیم شاید متوجه آن نشویم اگر بخواهیم در تعریفی کوتاه الکتروموتورها را تعریف نماییم می توانیم این گونه بگوییم اصولا الکتروموتورها یا به عبارتی دیگر همان موتور الکتریکی در انواع الکتروموتور معمولی (TEFC) و همچنین نوع دیگر آن یعنی الکتروموتور ضد انفجار و به همین صورت موتور کولری از جهت برق مصرفی می توانیم در در نوع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز ارائه شود.

برای خرید الکتروموتور تک فاز و سه فاز می توانید به لینک مراجعه نمایید.

تاریخچه الکتروموتور

برای شناختن هر عنصر لازم است که تاریخچه آن را نیز بدانیم در این قسمت قرار بر آن است که به تاریخچه الکتروموتور ها بپردازیم. در حدود سال ۱۸۸۲ بود که که آقای نیکولا تسلا اصولی را پایه گذاری نمود که می توانیم آن را اصول میدان مغناطیسی بنامیم که باعث آن می شود راه برای بهره بردن از میدان دوار به عنوان یک نیروی مکانیکی باز کرد. در حدود سال ۱۸۸۳ بود که آقای تسلا از اصولی که ابداع کرده بود برای طراحی و تولید یک موتور القایی دو فاز بهره برد. گالیلئو فراریس (Galileo Ferraris) با آغاز نمود تحقیقاتی مستقل در این باره موفق شد که در سال ۱۸۸۸ ثمره تحقیقات خود را در قالب یک مقاله به آکادمی سلطنتی علوم تورین ایتالیا ارائه داد.

در نظر داشته باشید که این عمل نیکولا تسلا که در سال ۱۸۸۸ آغاز نمود باعث آن شد که امروزه بسیاری از آن به عنوان انقلاب صنعتی دوم یاد می کنند. شاید بپرسید که دلیل آن چیست؟ که می توانیم این گونه بیان کنیم این عمل باعث آسان تر شدن تولید انرژی الکتریکی و همچنین انتقال آن به مسافت های طولانی شد. پیش از آن که تسلا موتورهای جریان متناوب را اختراع نماید تسلا موتورها به وسیله حرکت دائم یک هادی در میدان مغناطیسی ثابت به حرکت در می آمدند.

در حدود سال ۱۸۹۰ بود که میخایل اسیبوویچ موفق به اختراع موتور سه فاز روتور قفسی شد که امروزه اینگونه از موتورها دارای کاربرد ها وسیع و بسیاری می باشند. حال که در ارتباط با تاریخچه الکتروموتور دانستیم زمان آن است که به کاربرد الکتروموتور بپردازیم.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره جهت خرید جرثقیل سقفی می توانید به لینک مراجعه نمایید.

الکتروموتورها

کاربرد الکتروموتور

کاربرد های الکتروموتورها بسیار می باشند اما در این مقاله سعی بر آن داریم که طور خلاصه و کلی توضیحاتی در ارتباط با آن برای شما ارائه دهیم. زمانی که به کاربرد الکتروموتور ها اشاره می نماییم می توانیم به کاربردشان در دمنده ها، فن ها، ابزارآلات، پمپ ها، توربین ها و همچنین ابزار های برقی دینام، کمپرسورها، انتقال دهنده ها، کارخانه های کاغذ سازی و دستگاه های نورد اشاره نماییم.

بی شک الکتروموتور ها از مهم ترین وسیله در صنایع مختلف می باشد مانند تجهیزات تهویه و خنک کننده ها با به کاربردن حرارت HVAC، لوازم خانگی و سایل نقلیه موتوری است. بی شک موتورهای الکتریکی را می توانیم از مهم ترین دستگاه های دانست که در تجهیزات تهویه و خنک کننده ها گرمایش (HVAC)، وسایل نقلیه هایی که نیاز به موتور و لوازم خانگی استفاده کرد.

در کنار تمامی کاربردهایی که به آن اشاره شد می توانیم به استفاده در تجهیزات صنعتی مانند آسیاب، وینچ بالابر، روبات، کامیون های بالابر اشاره نماییم. با توجه به تمامی گفته ها می توانیم این گونه بگوییم که کاربر الکتروموتور بسیار می باشد و وجودش برای هر صنعتی لازم می باشد و بی شک یکی از مهم ترین عناصر در پیشرفت مهندسی می باشد. این اختراع پرکاربرد انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می نماید.

قیمت روتس بلوئر گریتک را می توانید با مراجعه به لینک و برقراری تماس به کارشناسان ما دریافت نمایید.

کاربرد الکتروموتور

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور

الکتروموتورها دارای ۹ جز کاربردی و بسیار مهم می باشد که ایجاد خلل در کار یکی کار همگی را با مشکل مواجه خواهد نمود. از این ۹ جز می توانیم به روتور، استاتور، بلبرینگ ها، شکاف هوایی، سیم پیچ، درکاسه ها، پوسته، فن و منبع تغذیه اشاره نماییم که هرکدام دارای کاربردهای مخصوص خود می باشند برای مثال فن که در محل قرار گیریش در انتهای موتورهای الکتریکی می باشد وظیفه خنک سازی الکتروموتور ها را دارند. حال که با کاربرد الکتروموتور و اجزای پرکاربرد آن نیز آشنا شدیم لازم است که در جمع بندی کوتاه نتیجه گیری لحاظ شود تا بتوان به بهره گیری فراوان از این مقاله رفت.

همانطور که مطالعه نمودید الکتروموتور ها دارای کاربرهای فراوان می باشند و همین کاربرهایشان است که آنان را به یکی از مهم ترین اجزای هر صنعتی تبدیل نموده است. از برجسته ترین دانمشندان و مخترعانی که در پیشرفت این جز دارای اهمیت فراوان می باشند می توانیم به نیکولا تسلا اشاره نماییم که در سال ۱۸۸۸ باعث ایجاد شدن انقلاب صنعتی دوم شد.

ساید چنل گرینکو نیز مانند الکتروموتور ها دارای کاربرد فراوان می باشد که شما با مراجعه به لینک می نوانید اطلاعات مورد نظر خود را تکمیل کنبد.

4 thoughts on “کاربرد الکتروموتور + بررسی تاریخچه و اجزا

  1. علی مردانی says:

    سلام ظهرتون بخیر. کاربرد الکتروموتورهای AC تکفاز رو میخواستم بدونم

  2. manager.b says:

    سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست گرامی
    این مدل در دستگاه‌هایی بکار می‌رود که به گشتاور پایینی احتیاج دارند، مانند لوازم خانگی کوچک که در بخش آهن موتورشون این قطعه وجود دارد.

  3. خسرو داوودی says:

    سلام
    کاربرد الکتروموتور در صنعت فولاد و فلزات چیه؟

  4. manager.b says:

    سلام وقتتون بخیر
    در زمینه هایی مثل فن و کمپرسور، جابجایی مواد، فرآیند ساخت مواد و انواع مختلف پمپ از الکتروموتور استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید