گیربکس کاهنده چیست ؟+مزایا و کاربرد آن در صنایع مختلف

گیربکس کاهنده

همانطور که می دانید گیربکس کاهنده ، دستگاه انتقال‌دهنده ی مکانیکی است و موتور را به یک بار ورودی وصل می‌کند. این وسیله را به نام گیربکس نیز می‌شناسند. این دستگاه کمک می‌کند که گشتاور و سرعت بین یک موتور و یک بار تنظیم گردد. کاهنده‌های دنده از مجموعه‌ای از دنده‌ها تشکیل گشته اند. نسبت گیربکس کاهنده (نسبت تعداد دندانه‌ها بین شفت ورودی و شفت خروجی) با نام نسبت انتقال هم معرفی می‌شود.

انواع گیربکس کاهنده

ملاک انتخاب گیربکس کاهنده چیست؟

قبل از خریداری گیربکس کاهنده باید به چند نکته دقت داشته باشید.

این دستگاه به منظور تطبیق دادن خصوصیات (چرخش و سرعت) محور ورودی و خروجی یک مکانیزم استفاده می‌شود. به همین خاطر، باید گشتاور و سرعت چرخش را بدانید.

پس بهتره در درجه ی نخست درمورد  گشتاور کنید. یک کاهنده، گشتاور موتور شما را بالا می‌برد و موجب میگردد عضوی که این گشتاور را میگیرد ، یک گشتاور جدید رویش تاثیر گذاشته و بچرخد. تولیدکنندگان گیربکس کم کننده گاهی حداقل و حداکثر گشتاوری که هر یک از محصولات آن‌ها قادراست  پشتیبانی کند بر حسب نیوتن متر مشخص میباشند برای مثال گیربکس‌های سیاره‌ای مقدار گشتاور بالایی دارند.

 هدف دیگر استفاده از گیربکس کم کننده ، کاهش سرعت موتور است، و پیشنهاد می‌کنیم که نسبت کاهش (reduction ratio) مطلوب خود را نیز در مورد نظر بگیرید . با توجه به سرعت چرخش موتور، و با کمک از نسبت کاهش، سرعت چرخش خروجی مشخص می‌شود. این اطلاعات نیز توسط سازندگان در صفحات معرفی محصولات آن‌ها مشخص می‌شود. سرعت چرخش بر حسب چرخش در دقیقه بیان می‌شود.

در آخر باید معیین نمایید کدام مونتاژ گیربکس کاهش دهنده برای فرآیند شما مناسب است. شفت‌های ورودی و خروجی گیربکس کاهنده می‌توانند با توجه به هدف مورد نظر شما، هم‌محور (coaxial)، موازی و یا عمود بر هم باشند.

انواع مختلف گیربکس کاهنده

چهار نوع اصلی گیربکس کاهنده وجود دارد: سیاره‌ای (planetary)، حلزونی یا ورم (worm)، زنجیره‌ای (gear train)، مورب (bevel). هر گیربکس کاهنده مزایا و معایب خود را دارد. باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با کاربرد شما داشته باشد.

برای مثال شاید  به دنبال کارایی بالا هستید، باید به جای گیربکس کاهنده مورب، گیربکس کاهنده سیاره‌ای را انتخاب کنید.

انواع اصلی گیربکس کاهنده:

٭ گیربکس کاهنده سیاره‌ای (Planetary).

٭ گیربکس کاهنده حلزونی (worm).

٭ گیربکس کاهنده زنجیره‌ای (gear train).

٭ گیربکس کاهنده مورب (bevel).

گیربکس کاهنده سرعت

جهت کسب اطلاع از جدیدترین لیست قیمت ها و مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید

 برای مشاوره رایگان نصب و هرگونه سوال فنی می توانید با این شماره تماس بگیرید

چه زمانی باید گیربکس کاهنده سیاره‌ای استفاده کنید؟

یکی از خصوصیات‌ اصلی گیربکس کاهنده سیاره‌ای، مونتاژ هم‌محور آن است. این نوع مونتاژ به آن معناست که گیربکس کاهنده سیاره‌ای، ساختاری جمع و جور دارد.

مزایای گیربکس کاهنده سیاره‌ای عبارتند از اندازه‌ی جمع و جور، کارایی بالا، فضای آزاد کم، و گشتاور بالا به نسبت وزن. اما از طرف دیگر، طراحی پیچیده و پرهزینه‌ی آن، نیازمند نگهداری تخصصی است.

پیشنهاد می‌کنیم از گیربکس کاهنده سیاره‌ای برای عملیاتی که به شتاب قوی نیاز دارد (مانند رباتیک)، و نیز عملیاتی که سرعت کم اما گشتاور بالا دارد (مانند کوره‌های روتاری صنعتی) استفاده کنید. همچنین این نوع گیربکس کاهنده به طور گسترده در مراکز ماشین‌کاری و سایر ابزار ماشین‌ها، و ماشین‌آلات سیار به کار رفته در مصارف عمومی و کشاورزی کاربرد دارند.

گیربکس کاهنده حلزونی

چه زمانی باید از گیبرکس کاهنده حلزونی (worm) استفاده کنید؟

 گیربکس کاهنده حلزونی (worm) دارای شفت ورودی و خروجی عمود بر هم است. معمولا از این مدل در عملیات‌هایی که نسبت انتقال بسیار بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

مکانیزم گیبرکس کاهنده حلزونی، برگشت‌ناپذیر است. به این معنی که چرخ حلزونی قادر نیست حلزونی را هدایت کند. مزیت این مکانیزم برگشت‌ناپذیر آن است که سطح امنیت سیستم را بسیار بالاتر می‌برد.

گیربکس‌های کاهنده حلزونی از گیربکس‌های کاهنده سیاره‌ای ارزان‌تر و بی صداتر هستند. این گیربکس‌ها لرزش ندارد، و به همین دلیل، صدای کمتری تولید می‌کنند و همچنین استفاده از آن راحت‌تر است.

هرچند، گیربکس‌های کاهنده حلزونی هم مانند گیربکس‌های کاهنده سیاره‌ای، به دلیل دارا بودن ساختار جمع و جور، به سرعت داغ می‌شوند. همچنین این گیربکس‌ها سطح عملکردی متغیری دارند. ولی شما می‌توانید عملکرد گیربکس کاهنده حلزونی خود را با ترکیب کردن آن با انواع دیگر گیربکس‌ها و زنجیره دنده‌ها، بهبود بخشید.

گیربکس کاهنده

چه زمانی باید از گیربکس کاهنده زنجیره‌ای (gear train) استفاده کنید؟

گیربکس کاهنده زنجیره‌ای (gear train) با شفت‌های موازی، معمولا برای کاربردهایی مثل نقاله‌ها که به نیروی زیادی احتیاج دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سادگی تکنولوژی آن ها موجب پایین آمدن قیمت ها میگردد . همچنین ، این گیربکس‌های کاهنده، سطح کارکرد بالایی (نزدیک به ۱) دارند.

همچنین این نوع گیربکس، نسبت کاهش (reduction ratio) کمی به ازای هر زنجیره (gear train) دارد.

– برای مشاهده و خرید گیربکس هلیکال به لینک‌ روبرو مراجعه کنید: قیمت گیربکس هلیکال

چه زمانی باید از گیربکس کاهنده مورب (bevel) استفاده کنیم؟

ویژگی اصلی گیربکس کاهنده مورب، میل‌لنگ زاویه‌دار آن است، که به مصرف‌کننده این امکان را می دهد که سیستم چرخش دستگاه را تغییر دهد. این ویژگی باعث می‌شود بتوانید سیستم چرخش عرضی را به سیستم چرخش طولی تغییر دهید.

گیربکس‌های کاهنده مورب، ساختار جمع و جوری دارند. همچنین این گیربکس‌ها مستحکم هستند و قادرند نیروی زیادی را مدیریت کنند. بنابراین اگر به گشتاور بالا نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم این تکنولوژی را انتخاب کنید. استحکام دندانه‌های این نوع گیربکس، این امکان را می‌دهد که آن را با موتورهای سه فاز ناهمگام و یا سرووموتورهای همگام یا ناهمگام استفاده کنید.

گیربکس‌های کاهنده مورب بدون صدا هستند و استفاده از آن ها خوشایند است. همچنین باید بدانید که سطح عملکرد آن‌ها از گیربکس‌های کاهنده سیاره‌ای کمتر است. ضمنا این گیربکس‌ها هزینه شان بالاست  و نگهداری از آن‌ها سختتر  است.

گیربکس‌های کاهنده مورب معمولا برای نقاله‌های پرقدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما می‌توان از آن‌ها برای ماشین‌آلات سیار مورد استفاده در کارهای کشاورزی یا عمومی نیز از بهره برد

نصب گیربکس کاهش دهنده سرعت

این نوع گیربکس ها طوری بسته میشوند که لرزشی نداشته باشند.به طوریکه که در محیط خاص احتمال ضربه وجود دارد و عوامل دیگر مانند بار زیاد و گزیپاژ نیز وجود داشته باشند از کوپلینگ های هیدرولیکی و محدود کننده های تورک نیرو کلاچ و غیره استفاده می گردد.  تلورانس ماشین کاری هر نوع دنده، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی و خروجی نصب میشود باید H7 ISO باشد. برای پیشگیری از گریپاژ قطعات دستگاه و زنگ زدن آن ها پیش از نصب روی سطوح گریسکاری انجام می شود تا طول عمر گیربکس بیشتر شود. سوراخ محور گیربکس ها دارای تلورانس H7 است تمام محور هایی که به آن وصل می شوند معمولا با H7 ماشین کاری می باشد.

در روانکاری این نوع سیستم ها اگر با گریس ترکیبی روانکاری را انجام داده باشید فرایند نگهداری آسان تر خواهد اما اگر از روانکار های صنعتی بهره گرفته اید پیشنهاد می کنیم روغن را بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار اولیه عوض کنید و داخل گیربکس را بشویید. در ضمن باید در بازه های زمانی مشخص سطح روفن را بررسی کنید و در کل روغن را پس از گزشت ۴۰۰۰ ساعت تعویض کنید این در حالی است که روغن های ترکیبی تا ۸۰۰۰ ساعت باید تعویض شوند.

4 thoughts on “گیربکس کاهنده چیست ؟+مزایا و کاربرد آن در صنایع مختلف

  1. آتنا محمودی says:

    سلام و درود، برتری گیربکس های مغناطیسی نسبت به سایر گیربکسها چی هستش؟

  2. manager.b says:

    درود دوست عزیز
    مزایای گیربکسهای مغناطیسی عبارتند از:
    ۱- عدم نیاز به روغن‌کاری
    ۲- عدم فرسایش
    ۳- عدم خردشدگی

  3. صبحان بیضایی says:

    سلام وقت بخیر
    میشه چند مورد از مزایای گیربکس کاهنده رو بگید؟

  4. manager.b says:

    سلام وقت شما هم بخیر.
    از مزایای گیربکس کاهنده میشه به بالا بودن راندمان، ابعاد کوچک و مناسب، نصب و استفاده آسان، بهره‌دهی مطمئن و بدون ایراد و تنوع در توان و سایر مشخصات فنی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید