معرفی انواع گیربکس صنعتی مناسب میکسر

معرفی انواع گیربکس صنعتی مناسب میکسر

گیربکس صنعتی یکی از تجهیزات و ابزارهای کاربردی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در انواع مختلف تولید و در موارد مختلف و متعدد بکار گرفته می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع گیربکس صنعتی مناسب میکسر بپردازیم.

انواع گیربکس صنعتی مناسب میکسر

گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی به عنوان کاربردی‌ترین تجهیزات در حوزه مکانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه وظیفه دارد قدرت را بین دو ماشین برای تسهیل در عملکرد مکانیکی صنایع انتقال دهد. در واقع گیربکس‌های صنعتی به موتور متصل می‌شوند و نیروی مکانیکی را از الکتروموتور به دستگاه دیگر منتقل خواهند کرد.

گیربکس صنعتی در انواع مختلفی وجود دارند و با توجه به توان و کارایی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها از تعداد بالای چرخ‌دنده‌ها برخوردار هستند که جهت انتقال قدرت و کشتار تعبیه شده‌اند. با توجه به عملکرد چرخ‌دنده‌ها در این وسیله به موتورهای کوچک اجازه خواهد داد تا کشتار و تولید بیشتری داشته باشد؛ بنابراین وجود گیربکس‌ها در صنایع مختلف ضروری است.

انواع گیربکس صنعتی

با توجه به این که گیربکس‌ها در صنایع گوناگون کاربردهای متفاوت و زیادی دارند، این دستگاه‌ها در انواع مختلف تولید می‌شوند. در حال حاضر گیربکس‌ها در انواع مختلف در بازار موجود هستند که هر کدام از آن‌ها از چرخ‌دنده‌هایی برخوردار خواهند بود و برای کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش انواع گیربکس‌ها و مزایا و معایب آن‌ها را به طور مختصر بیان خواهیم کرد.

گیربکس خاردار

این نوع گیربکس زمانی که پروفیل دندانه موازی با محور چرخ‌دنده برش خورده باشد، جهت انتقال قدرت در شفت‌های موازی کاربرد دارد. سرعت ثابت و چرخ‌دنده‌های قابل اعتماد، طراحی ساده و راحت، قابل نصب با استفاده از بلبرینگ از مزایای گیربکس خاردار به شمار می‌رود؛ همچنین از این وسیله می‌توان برای انتقال قدرت ۵۰۰۰۰ وات استفاده کرد. البته مواردی مانند تجربه فشار زیاد توسط دندانه‌ها، قدرت کم در مقایسه با دیگر انواع گیربکس، صدای زیاد هنگام کار را می‌توان از معایب این دستگاه دانست.

گیربکس هلیکال

یکی دیگر از انواع گیربکس، هلیکال است که در واقع پروفیل دندانه‌های این وسیله بر اساس محور چرخش چرخ‌دنده‌ها برش خورده است. این دستگاه جهت انتقال روان قدرت در شفت‌های موازی با صدای کم استفاده خواهد شد. دوام بسیار بالا و مناسب بار زیاد، ساییدگی کم‌تر دندانه‌ها، انتقال قدرت و حرکت با زاویه مستقیم، صدای کم و … از جمله مزایای گیربکس هیلکال به شمار می‌رود.

از معایب این دستگاه نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل تماس‌های کشویی که بین دندانه‌ها وجود دارد، موجب تولید نیرو و گرمای بیشتر می‌شود؛ در نتیجه قدرت خود را از دست داده و کارایی کمتری دارد.

گیربکس صنعتی مناسب میکسر

گیربکس بول

گیربکس بول یکی از انواع مختلف گیربکس صنعتی است. این دستگاه از جمله گیربکس‌هایی خواهد بود که پروفیل دندانه آن روی سطحی مخروطی شکل قرار دارد و با محور چرخ‌دنده به صورت موازی برش خورده است. در گیربکس بول جهت انتقال قدرت در شفت‌های عمودی (منظور شفت‌هایی است که دارای زاویه ۹۰ درجه هستند) استفاده خواهد شد.

 از جمله مزایا و ویژگی‌های این نوع دستگاه می‌توان به فراهم بودن تغییر زاویه کار، تفاوت تعداد دندانه‌ها اشاره کرد؛ همچنین بر اساس کاهش یا افزایش سرعت، نسبت به دندانه‌ها امکان تغییر چرخش بین چرخ‌‌ها فراهم است؛ بنابراین با افزایش سرعت می‌توانید چرخ دوم را نسبت به چرخ اول تغییر دهید. ناگفته نماند که نصب دقیق این دستگاه و این که بلبرینگ شفت‌ها باید توانایی داشته باشد تا نیروی قابل توجهی را پشتیبانی کند را می‌توان از معایب گیربکس بول بر شمرد.

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی نوع دیگری از گیربکس‌ها است که بسیار ساده بوده و پروفیل دندانه‌ای آن شبیه به پیچ تعبیه شده‌اند. در واقع این دستگاه پرکاربرد دارای مزایایی هست که از میان آن‌ها می‌توان به روان‌کار و بدون سرو صدا بودن آن، اشغال کردن فضای کم، کاهش سرعت و افزایش کشتار اشاره کرد؛ همچنین این نوع گیربکس قابلیت قفل شدن خودکار را دارد. البته گران بودن مواد گیربکس حلزونی و گرمای زیاد به عنوان معایب این دستگاه محسوب می‌شوند.

گیربکس پینیون

پینیون نوع دیگری از گیربکس صنعتی به شمار می‌رود. در واقع گیربکس پینیون نیز همانند دیگر انواع آن عمل کرده و به سادگی چرخ‌دنده است که پروفیل دندانه‌های آن به صورت موازی با محور چرخ‌دنده برش می‌خورد، در حالی که به صورت نوار مستقیم با برش‌های دندانه‌ای که شبیه به چرخ‌دنده هستند، استفاده می‌شود.

 از مزایای این نوع گیربکس می‌توان ارزان قیمت، قدرتمند، فشرده و جمع و جور، کنترل راحت را نام برد. اما سایش دائمی بر اثر اصطکاک ذاتی نیز از معایب این دستگاه به شمار می‌رود.

دیگر محصولات پارس درایو

انواع میکسر عمودی و افقی

به طور کلی میکسرها در دو نوع تولید و موجود هستند و از آن‌ها جهت مخلوط کردن مواد مختلف در صنایع گوناگون استفاده خواهد شد؛ بنابراین دو نوع میکسر شامل موارد زیر است:

  1. میکسر افقی: میکسر افقی از یک یا چند شافت افقی روی یک محور و تعدادی پدال یا نوار مارپیچ ساخته شده است. با چرخش محور و حرکت پدال‌ها مواد در میکسر به صورت رفت و برگشت از یک طرف به طرف دیگر منتقل و در نهایت مخلوط می‌شود. این دستگاه معمولا در صنایع شیمیایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. میکسر عمودی: میکسرعمودی به شکل مارپیچ عمودی و در وسط مخزن اصلی میکسر تعبیه شده است. مواد مورد نظر از قسمت پایین دستگاه وارد و به وسیله مارپیچ به بالا کشیده خواهد شد. در واقع مواد قسمت بالای مخلوط‌ کن به پایین و روی مواد قبلی ریخته می‌شود و این چرخه ادامه دارد تا به تدریج مواد مورد نظر مخلوط شود‌. شافت این نوع میکسر به صورت عمودی است و قابلیت کمتری برای تولید خوراک آبزیان و طیور در مقایسه با میکسر افقی دارد.
گیربکس صنعتی مناسب برای میکسر
سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید در صنایع از دستگاه‌های مختلف جهت کاربردهای متفاوت استفاده خواهد شد که از میان آن‌ها می‌توان به گیربکس اشاره کرد. با توجه به تنوع بالای گیربکس‌های صنعتی ممکن است هنگام خرید سردرگم شده و نتوانید محصول مورد نیاز را خریداری کنید. جهت آشنایی بیشتر با این محصولات و این که هر کدام در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید به سایت پارس درایو مراجعه و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

مقالات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید