درایو یا اینورتر الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد؟

درایو الکتروموتور

درایو الکتروموتور یک دستگاه کنترل‌کننده مهم است که از آن در بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی و حتی خانگی برای عملکرد بهینه‌تر موتور استفاده می‌شود. درایوها انواع متفاوتی دارند و با توجه به اجزایشان، در یک یا چند دستگاه به کار می‌روند. برای آشنایی بیشتر با این کنترل‌کننده، با ما همراه باشید. درایو الکتروموتور یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که برای کنترل سرعت و بهینه‌سازی عملکرد الکتروموتورها بکار می‌رود.(مشاهده مشخصات و کاربرد الکتروموتور در صنعت) این دستگاه در بین مردم با نام‌هایی مانند کنترل دور موتور، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو AC، درایو سرعت متغیر VFD، میکرو درایو و اینورتور نیز شناخته می‌شود. معادل فارسی کلمه اینورتر (inverter) معکوس‌کننده یا مبدل است و به دستگاهی اشاره دارد که وظیفه آن، تغییر جریان مستقیم به جریان متناوب است. تبدیل DC به AC در چهار حالت صورت می‌گیرد: تغییر در مقدار ولتاژ، تعداد فازها، فرکانس و اختلاف فاز.

تاریخچه درایو یا اینورتر الکتروموتور

در زمان‌های گذشته استفاده از موتورهای جریان مستقیم به دلیل تسلط بیشتر روی سرعت حرکت رایج‌تر بود. البته مشکل بزرگ اینگونه موتورها استهلاک بالای قطعات موتور ازجمله جاروبک‌ها بود که سبب می‌شد تا در مدتی کوتاه خسارات مالی زیادی به افراد وارد شود؛ بنابراین رفته رفته موتورهای القایی به همراه اینورتر الکتروموتور، جایگزین موتورهای جریان مستقیم شد.

حدود هشتاد سال پیش، اولین نسخه درایو الکتروموتور در یک شرکت آمریکایی ساخته شد؛ پس از آن دیگر شرکت‌ها هم دست به کار شدند و با اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر در محصولات خود، تلاش کردند تا اینورترهای بهتر و بادوام‌تری را عرضه کنند. امروزه استفاده از اینورترها در موتور بسیار گسترده است؛ به طوری که حدود ۱۰ درصد تمام موتورهای الکتریکی در دنیا توسط اینورتر الکتروموتور تنظیم می‌شوند.

مقالات مرتبط : معرفی بهترین برندهای اینورتر صنعتی

بهترین برند اینورتر در ایران

انواع اینورتر الکتروموتور

نحوه عملکرد اینورتر الکتروموتور

انواع مختلفی از اینورتر الکتروموتور در دنیا وجود دارد که همگی یک وظیفه اصلی دارند و آن هم ایجاد تغییر در جریان مستقیم و تولید جریان متناوب است. برق شهری قبل از رسیدن به محل مصرف به شکل AC است و ولتاژی به اندازه ۲۲۰ ولت دارد.

درایو قبل از موتور اصلی این جریان را دریافت می‌کند و در دو مرحله جریانی متناوب با ولتاژ و فرکانس مناسب به وجود می‌آورد. به دلیل اینکه سرعت حرکت موتور الکتریکی با دو مشخصه ولتاژ و فرکانس نسبت مستقیم دارد، می‌توان با تغییر تنظیمات اینورتر، دور موتور را کاهش یا افزایش داد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهیم سرعت حرکت موتور را در دستگاه‌هایی مانند ماشین لباس‌شویی یا آسانسور تغییر دهیم.

مقالات مرتبط : معرفی بهترین برندهای الکتروموتور

اینورتر الکتروموتور

جهت کسب اطلاع از جدیدترین لیست قیمت ها و مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید

 برای مشاوره رایگان نصب و هرگونه سوال فنی می توانید با این شماره تماس بگیرید

انواع اینورتر الکتروموتور

  1. درایو موج سینوسی خالص (PSW): این‌گونه درایوها می‌توانند موج‌های سینوسی ایجاد کنند و به دلیل اینکه تغییرات نرمال‌تری دارند، برای هر وسیله الکتریکی مانند لپ تاپ، کامپیوتر و رادیو قابل استفاده هستند. البته مقدار توان کل منتقل شده به دستگاه در این درایوها، از نوع دوم کم‌تر است.
  2. درایو موج سینوسی اصلاح شده (MSW): این نوع درایوها از قطعات ساده‌ای مانند تریستور و دیود تشکیل شده‌اند و می‌توانند موج‌های گرد و مربعی شکل ایجاد کنند. به دلیل اینکه مساحت زیر نمودار این نوع موج‌ها بیشتر از موج سینوسی خالص است، توان بیشتری هم به دستگاه منتقل می‌کنند. این درایو برای لوازم حساسی مانند ساعت هوشمند یا لوازم خانگی الکتریکی مناسب نیست و بیشتر برای ماشین‌آ‌لات سنگین به کار می‌رود.
مزایای اینورتر الکتروموتور

کاربرد و مزایای اینورتر الکتروموتور

عملکرد اینورتر الکتروموتور در کنار یک الکتروموتور باعث می‌شود تا کنترل افراد روی حرکت موتور بیشتر شود و بازدهی آن افزایش یابد. به‌ عنوان مثال وقتی از اینورتر الکتروموتور در پمپ‌های آب ساختمانی استفاده کنید، خواهید دید که توزیع آب در طبقات مختلف چقدر بهینه‌تر و عادلانه‌تر شده است؛ همچنین این کنترل‌کننده‌ها کمک می‌کنند تا عملکرد لوازم خانگی مانند لباس‌شویی و یخچال بر اساس نیاز افراد تنظیم شود و مصرف انرژی کاهش یابد.

به کمک یک اینورتر می‌توان دور دستگاه سانتریفیوژ را چند برابر کرد و درصد ذرات تفکیک شده را افزایش داد. از اینورتر الکتروموتور در دستگاه‌های دیگری مانند فن‌های صنعتی، بلوئر، آسانسور، ماشین‌آلات جوشکاری، جرثقیل‌های سقفی، منبع تغذیه و منابع برق اضطراری نیز استفاده می‌شود.

از مزیت‌های مهم استفاده از درایو الکتروموتور، افزایش طول عمر دستگاه است. معمولا درایو ابتدا میزان جریان مورد نیاز موتور را شناسایی می‌کند و طبق آن، در جریان اولیه تغییراتی ایجاد می‌کند تا از جریان اسمی موتور پایین‌تر باشد؛ در نتیجه موتور دچار استهلاک کم‌تری می‌شود و در مدت طولانی‌تری به کار خود ادامه می‌دهد. مزیت دیگر اینورتر، کاهش آسیب‌های وارده به قطعات دستگاه است. اینورتر الکتروموتور جریان را به آرامی وارد موتور می‌کند و به همین دلیل شروع حرکت موتور بسیار نرم و روان خواهد بود؛ بنابراین ضربات وارد شده به قطعات اطراف و شکستگی‌ها به‌ طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مقالات مرتبط : راه های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور

همه چیز راجب انواع اینورتر صنعتی

جایگاه اینورتر صنعتی در زندگی روزمره ما

در سال‌های اخیر نیاز به کنترل اندازه سرعت الکتروموتورها به صورت چشمگیری در صنایع مختلف افزایش یافته است. همین امر باعث شده اینورترها نقش مهم را در زندگی روزمره ما ایفا کنند. به عنوان مثال در صنعت کاغذ، چرم سازی، دستگاه‌های عکس برداری بیمارستان، پله برقی‌ها، نوار نقاله‌های خط تولید کمپانی‌ها، آسانسورها، سیستم‌های ریسندگی و بسیاری از دیگر صنایع از یاین دستگاه استفاده می‌شود.

مرفی بهترین برندهای اینورتر صنعتی موجود در بازار

معروف‌ترین برندهای درایو یا اینورتر صنعتی عبارتند از:

  • اینورتر برند CUMARK
  • اینورتر برند LS
  • اینورتر برند HYUNDAI
  • اینورتر برند YASKAWA
  • اینورتر برند OMRON
  • اینورتر برند ABB
  • اینورتر برند دلتا DELTA

نکات مهم در هنگام خرید اینورتر الکتروموتور

  1. مهم‌ترین نکته در خرید اینورتر الکتروموتور، توجه به توان آن است. برای اینکه عملکرد موتور در بهینه‌ترین حالت ممکن باشد، باید توان اینورتر با توان مصرفی موتور تناسب داشته باشد.
  2. جریان مصرفی ماکزیمم موتور یا همان FLA آن را حتما مدنظر داشته باشید. FLA موتور باید از جریان نامی درایو بیشتر باشد تا بارهای گشتاور ثابت به‌راحتی راه‌اندازی شوند.
  3. به سبک یا سنگین بودن الکتروموتورتان توجه کنید و بررسی کنید که با کدام اینورتر تناسب بیشتری دارد.
  4. عملکرد اینورتر نباید به‌گونه‌ای باشد که موتور را بیش از حد گرم کند و به آن صدمه بزند. استانداردترین میزان سرعت موتور، ۲۰ درصد حداکثر سرعت مجاز است.

مقالات مرتبط : نحوه تست الکتروموتور

سخن پایانی

درایو الکتروموتور دستگاهی مفید برای تنظیم میزان ولتاژ و جریان ورودی به موتور است که می‌تواند به افزایش طول عمر ماشین‌آلات و کاهش هزینه‌های جانبی کمک کند. شما می‌توانید برای مشاهده انواع اینورتر و قیمت آن‌ها به سایت parsdrive-co.com مراجعه کنید و محصول مورد نظرتان را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید