تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

تفاوت الکتروموتور گیربکسی و اینورتر

موتورهای گیربکسی و اینورتر برای تنظیم سرعت موتورهای صنعتی استفاده می‌شوند. در زمان طراحی هر فرایند و دستگاه صنعتی، همیشه نیاز است تا سرعت موتورهای الکتریکی را تنظیم نماییم. درست است که استاندارد سرعت‌ موتورهای الکتریکی روی ۷۵۰،۹۰۰، ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ دور موتور قرار دارد؛ اما همیشه نمی‌توان از این سرعت برای ساخت سیستم‌های صنعتی استفاده کرد. حال ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که تفاوت الکترو موتور گیربکسی و اینورتر چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم تا به پاسخ این پرسش بپردازیم.

الکتروموتور گیربکسی

آشنایی با الکترو موتور گیربکسی

از گیربکس‌ها برای تنظیم سرعت موتور آن هم به شکل مکانیکی استفاده می‌کنند. در حقیقت در طراحی هر نوع از گیربکس ، چرخ‌دنده‌ها وظیفه تغییر سرعت را بر عهده دارند. به عنوان مثال در ساده‌ترین نوع گیربکس طراحی شده می‌توانید دو چرخ‌دنده را با اندازه‌هایی متفاوت، مشاهده نمایید. طراحی هر چرخ‌دنده، نوع رفتار افزایشی یا کاهشی بودن سرعت گیربکس را مشخص خواهد کرد.

الکترو موتور گیربکسی را می‌توان مجموعه‌ای حاصل از همکاری موتور الکتریکی و گیربکس مکانیکی دانست. برای بررسی الگوی تغییر سرعت کافی است تا به نسبت تبدیل گیربکس‌ها توجه کنید. گیربکس‌ها را می‌توان بر اساس نسبت تبدیل کاهش یا افزایش سرعت موتور، تقسیم‌بندی کرد.

معرفی اینورتر

اینورتر را می‌توان یکی دیگر از دستگاه‌های الکترونیکی تنظیم سرعت دانست. تغذیه موتورهای الکترونیکی از طریق خطوط ولتاژ ۲۲۰ یا۳۸۰ جریانAC  یا جریان DC انجام می‌شود. با تنظیم ولتاژ و فرکانس قادر خواهید بود تا میزان قدرت و سرعت موتور را تعیین نمایید. جالب است بدانید که موتورهایی که دوره استاندارد ۹۰۰، ۱۴۰۰ و… دارند، فقط با استفاده از سطح ولتاژ استاندارد ۲۲۰ و یا۳۸۰ ولت و فرکانس ۵۰ الی ۶۰ هرتز، قادر هستند تا به این سرعت دسترسی پیدا کنند.

طبیعی است که با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس، سرعت موتور نیز روندی کاهشی به خود بگیرد. هدف تولید دستگاه الکترونیکی اینورتر، تغییر هدفمند سطح ولتاژ و سطح فرکانس موتور است. جالب است بدانید که این دستگاه را در مسیر جریان برق اصلی قرار می‌دهند تا با تغییر سطح ولتاژ یا فرکانس، سرعت موتور را تنظیم کند.

تفاوت اینورتر و الکترو موتور گیربکسی

تفاوت اینورتر و الکترو موتور گیربکسی در طراحی سیستم الکترونیکی و مکانیکی آن‌ها است. درست است هر دو دستگاه را برای تنظیم سرعت موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند؛ اما روش عملکرد آن‌ها با یکدیگر، تفاوتی اساسی دارد. از دیگر تفاوت‌های این دو دستگاه می‌توان به قدرت مانور برای تنظیم سرعت موتور و دیگر موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • گیربکس از سیستم مکانیکی و اینورتر از قطعات الکترونیکی برای تنظیم سرعت موتور استفاده می‌کنند.
  • گیربکس هیچ تغییری در سرعت موتور اعمال نکرده و تنها با استفاده از چرخ‌دنده‌ها، میزان سرعت ثابت موتور را به سرعت دیگری بدل خواهد کرد. این در حالی است که اینورتر به طور مستقیم بر ولتاژ و فرکانس تاثیر گذاشته و به همین شکل سرعت موتور را تغییر می‌دهد.
  • به دلیل تشکیل شدن گیربکس‌ها از قطعات مکانیکی، آن‌ها قادر نیستند تا سرعت موتورهایی با دور بالا را تنظیم نمایند. از این دستگاه‌ها تنها می‌توان برای تنظیم سرعت موتورهای ۷۵۰، ۹۰۰ و ۱۴۰۰ دور استفاده کرد. از آنجا که چرخ‌دنده‌های گیربکس به سادگی در سرعت‌های بیشتر از ۳۰۰۰ دور، آسیب می‌بینند، باید از اینورتر استفاده نماییم. دستگاه‌های اینورتر را می‌توان برای تنظیم هر نوع موتور با هر سرعت استانداردی استفاده نمود.
انواع اینورتر
  • الکترو موتورهای گیربکسی نمی‌توانند تغییرات سرعت را در بازه بزرگی اعمال کنند. این دستگاه‌ها تنها قادر هستند تا به صورت دور ثابت یا تغییر دور محدود مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی این بازه برای دستگاه اینورتر بسیار بزرگ‌تر خواهد بود.
  • تنظیم سرعت گیربکس‌ها را نمی‌توان از راه دور یا به صورت اتوماتیک انجام داد. از طرفی اینورترها این امتیاز را دارند که برای تنظیم سرعت، از تحت شبکه یا سیگنال آنالوگی استفاده کنند؛ خوشبختانه می‌توان سرعت موتور اینورتردار را به وسیله PLC تنظیم کرد.
  • اینورترها می‌توانند فرمان‌های الکتریکی را در طراحی مدار فرمان برق صنعتی، ارسال کنند. این دستگاه از تیغه‌هایی برخوردار است که می‌توان از آن‌ها برای ابزارهای کنترل سیستم و بخش‌های مرتبط با موتور الکتریکی استفاده نمود. از طرفی گیربکس‌های مکانیکی از این ویژگی برخوردار نیستند.
  • از دیگر توانایی‌های اینورترها می‌توان به تامین امنیت موتور الکتریکی اشاره کرد. این دستگاه قادر است تا شرایط اضافه بار یا اتصال کوتاه را شناسایی نموده و مانع آسیب رسیدن به الکترو موتور شود. لازم به ذکر است که گیربکس‌ها این قابلیت‌ها را ندارند.
  • تقویت گشتاور الکترو موتور وظیفه‌ای است که گیربکس آن را بر عهده دارد. در صورت نیاز به افزایش گشتاور موتور در سرعت‌های کم، اینورترها قادر نیستند تا این کار را انجام دهند. این دستگاه علاوه بر کاهش سرعت موتور، قدرت موتور را نیز کاهش خواهد داد. از طرفی گیربکس‌ها می‌توانند تا بدون کم کردن قدرت موتور، سرعت آن را کاهش دهند.
  • الکترو موتور گیربکس‌دار به نسبت اینورتر از شرایط نگه‌داری سخت‌تری برخوردار است؛ چرا که ساختار آن‌ها از چرخ‌دنده تشکیل شده و برای داشتن عملکردی مناسب به روغن‌کاری و گریس‌کاری منظم نیاز دارند. به بیانی دیگر این دستگاه‌ها نیاز دارند تا به طور مداوم، سطح مخزن روغن‌ آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
الکتروموتور گیربکس دار

دیگر محصولات پارس درایو

سخن پایانی

در این مطلب از وب سایت پارس درایو سعی شد تا اطلاعاتی در رابطه با تفاوت الکترو موتور گیربکسی و اینورتر در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. در صورت وجود هر گونه پرسش می‌توانید آن را با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

شرکت پارس درایو بزرگترین مرکز فروش انواع گیربکس صنعتی است که محصولات خود را با ضمانتی بالا و ارزان‌تر از قیمت بازار به فروش می‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید